Muzieklessen onderbouw 2010-2011

Helemaal onderaan deze pagina staat een link naar een liedjeslijst waarin u de teksten van de liedjes die we hebben gezongen terug kunt vinden.  Veel plezier ermee!



Walvis
We begonnen dit schooljaar met een reis onderwater, namelijk met onze vriend Bertje walvis. Een zilver glimmende laken verandert in de zee, die rustig golft op het geluid van de dwarsfluit. En Bertje zwemt in de zee, daar zingen we over.
Op de ritmestokjes spelen we hard, als er woeste golven zijn op zee en zacht als de wind is gaan liggen en het water rustig kabbelt.


Regen
Het is nog zomer, maar het lijkt haast of het al herfst is, de regen blijft maar vallen! Zelfs in de muziekles regent het aan een stuk door. De ritmestokjes klinken soms zacht als een miezerig buitje, dan weer hard als een enorme hoosbui of zelfs onweer. We zingen ook over de regen “Rikketikketik, door de regen daar loop ik”.
Tot slot luisteren we naar het betoverende geluid van een wonderlijk instrument: de regenmaker.

Beluister hier het liedje (mp3):Rikketikketik


Pizzicato
We luisteren naar het Pizzicato van de Franse componist Léo Delibes. Op de terugkerende accenten in de muziek, tikken de kinderen mee op hun knieën. Hier onder vind je een grappig filmpje bij dit muziekstukje. Let op de staart van het muisje!

Grappig filmpje bij Pizzicato



Kinderboekenweek

Dit jaar is het thema van de kinderboekenweek 'De Grote TekenTentoonstelling' want: goede kinderboeken worden niet alleen geschreven, goede kinderboeken worden ook getékend.
In alle groepen werd het kleurenlied ingestudeerd voor de opening van de kinderboekenweek (zie aparte pagina 'kinderboekenweek').
Daarnaast zongen we in de onderbouw 'Naar de bieb'. Want waar ga je naar toe als je een leuk boek zoekt? Naar de bibliotheek natuurlijk.

Beluister hier het liedje (mp3): Naar de bieb


Water
In de onderbouwgroepen werd er in de klas twee weken lang gewerkt rond het thema 'water' met de (muzikale) leskist van 'Kunst Centraal'. Ook in de muziekles is het een natte bedoeling.
We zingen en dansen het liedje 'Water' dat gaat over een fontein. Ook doen we de was met het Surinaamse liedje 'Wasoema'. Bij het wasliedje klinkt vooraf een heus geluidenspel van een orkestje dat alle wasgeluiden stap voor stap laat horen: water in de teil doen (regenmaker), waspoeder erbij (maracas), goed boenen (cabassa), uitwringen (guiro), etc.


Dansende blaadjes
Buiten vallen steeds meer bladeren van de bomen. De wind blaast ze door de lucht, het lijkt haast of ze dansen! We zingen en bewegen bij een echt herfstlied: 'Blaadjes dansen'.


Johann Strauss

We luisteren naar de Radetzky-March van Strauss. Daar kun je maar moeilijk stil bij blijven zitten....en dat doen we dus ook niet! Op de cd speelt het orkest en in de klas wordt druk meegespeeld. We klappen mee, bonken met onze vuisten op onze borst alsof het een trom is, bespelen onze arm als een viool en onze handen worden visjes die een stukje meezwemmen op de muziek.

Radetzky-March



Japie sta stil!

Japie kan maar niet stil blijven staan. En wij ook niet, want dit is een dansliedje.


Sint is in het land

We oefenen het lied 'Welkom Sinterklaas' om Sint zingend te kunnen verwelkomen op school. En natuurlijk komen ook de 'gouwe ouwe' Sinterklaasliedjes voorbij in de muziekles.


Kerst
Ook met kerst zingt de hele school. De onderbouw staat bij de kerstafsluiting op het podium met
'O denneboom' en 'Kling klokje kling'.



Sneeuw

In januari zie je de sneeuw nog steeds dwarrelen. We zingen 'Sneeuwvlokje' en vragen daarmee een sneeuwvlokje om samen met zijn vriendjes naar beneden te komen, zodat we mooie sneeuwpoppen van ze kunnen bouwen.



Dromenland

De onderbouw is in slaperige, dromerige sferen gehuld. We doen mee met het muzikale project 'Dromenland' van Kunst Centraal. We zingen over zoekgeraakte knuffels ('Mijn knuf is zoek'), over dromen ('Dingen die ik droom'), we dromen weg en belanden met Bas Ballon in langzaam- en snelland (dansexpressie). We worden weer goed wakker met een (zelf bespeelde) instrumentale wekker, het lied 'Word wakker' en al helemaal met 'Ochtendgymnastiek'. Dit project wordt feestelijk afgesloten met een muzikaal pyjamafeestje samen met een dwarsfluitiste in het speellokaal.



Keteltje

Een heel oud liedje, dat geweldig leuk blijft is 'Keteltje dik van buik'.
Tijdens het zingen veranderen de kinderen in heuse theepotjes.
Ga er dus maar voor zitten en laat een lekker kopje thee voor je inschenken!


Dansen met Björk en Houten Klaas
  • Op muziek van de IJslandse zangeres Björk ("It's oh so quiet") laten de kinderen hun lint dansen. Soms heel rustig... dan weer wild en swingend. Dat laatste doen ze het liefst, het dak gaat er af! Don't try this at home... of schuif even alles wat kan breken aan de kant :)
  • Houten Klaas, een houten pop, laat zich zien in de muziekles. We bewegen net als hij. Hoe gezellig het ook is bij ons, eigenlijk wil Houten Klaas graag een vriendje. Deze zit helaas nog in een houtblok. Hoe krijgen we Houten Piet uit zijn blok vandaan? Nadat we samen het plan stap voor stap hebben doorgenomen, besluiten we hem uit het blok te gaan dansen. We veranderen zelf in blokken hout en stapje voor stapje komen we er uit: eerst ons hoofd, dan onze armen, dan onze buik en uiteindelijk ons hele lijf.

Lenteversje
"Eerst zat je in een eitje..." Het opzeggen van dit prachtige versje voelt haast
magisch. En magisch is het natuurlijk ook: eerst is daar een ei, en dan plotseling een donzig kuikentje. Dit versje leerde ik ooit zelf van mijn eigen kleuterjuf en ik herinner me nog goed hoe de hele klas vol verwondering staarde naar het kuikentje dat de juf daarbij uit een kartonnen ei tevoorschijn toverde. Maar ook in 2011 springt er weer een kuiken uit een ei en kijken we samen verwonderd toe. In de muziekles wordt het versje geïllustreerd door een geluidenspel.


Bolletjes
Nog meer wonderen komen voorbij in de lente: vanuit het niks verschijnen er ineens de prachtigste bloemen. We zingen: "Er liggen bolletjes in de grond". Bij dit liedje veranderen de kinderen in bolletjes die langzaam wakker worden en uitgroeien tot bloemen.


Peter en de wolf
Gedurende twee muzieklessen storten we ons helemaal in het spannende verhaal van Peter en de wolf, een muzikaal sprookje van Sergej Prokofjev. Iedere figuur uit dit sprookje wordt voorgesteld door een muziekinstrument.

  • De vogel wordt gespeeld door een fluit.
  • De eend wordt gespeeld door een hobo.
  • De kat wordt gespeeld door de klarinet.
  • Grootvader herken je aan de fagot.
  • Dan de wolf, die is zo vreselijk eng, daar zijn 3 hoorns voor nodig!
  • Kleine Peter is de held van het verhaal. Hij wordt gespeeld door de viool. Hij is de belangrijkste persoon en heeft daarom ook een eigen melodie. Als je op de link klikt, kun je Peter's melodie beluisteren: Violen (melodie van Peter)
  • En tenslotte de geweerschoten van de jagers, die worden gespeeld door de pauken en de grote trom. En ik moet zeggen....ik hoor dat liever dan een echt geweer.
Het sprookje gaat over een slim jongetje dat Peter heet. Hij woont samen met zijn opa in een huisje vlakbij het bos. Zijn opa waarschuwt Peter om niet uit de tuin vandaan te gaan, want in het bos woont een gevaarlijke wolf. Toch gaat Peter even kijken en ontmoet daar een vogeltje, een eend en een kat. Helaas laat ook de hongerige wolf zich zien en eet de eend in de vijver in een hap op. Peter ziet het allemaal gebeuren en bedenkt een slim plan. Hij klimt in een boom en vraagt aan het vogeltje om de wolf af te leiden. Ondertussen laat Peter een touw zakken en bindt dat om de staart van de wolf. De wolf zit het vogeltje achterna en begint daarom rondjes om de boom te rennen. De wolf raakt helemaal verstrikt in het touw en zo heeft Peter de wolf gevangen! Dan komt een groep jagers uit het bos, die de wolf samen met Peter naar de dierentuin brengt. Peter is de held van het verhaal en zelfs de eend blijkt nog levend tevoorschijn te komen. En zo leeft iedereen nog lang en gelukkig. Zo hoort dat natuurlijk ook bij sprookjes!

We zingen over de dappere Peter met 'Kijk daar is Peter'.

Voor geïnteresseerden: er zijn verschillende leuke versies van dit verhaal voor kinderen op cd gezet. Een aardige versie is bijvoorbeeld de cd waarop Leoni Jansen het verhaal vertelt (samen met het orkest).




Dansliedje
We gaan een stukje wandelen. Of eigenlijk dansen. We zingen en dansen het liedje "Zeg wil je met me wandelen". Twee aan twee dansen de kinderen door de zaal.




Via onderstaande link vindt u de teksten van liedjes die in de muzieklessen worden gezongen.  

LINK LIEDJES ONDERBOUW 
Ć
Naar de bieb.mp3
(356k)
Marjo Wagter,
2 jul. 2012 05:48
Ċ
Marjo Wagter,
2 jul. 2012 05:46
Ć
OB_rikketikketik.mp3
(427k)
Marjo Wagter,
2 jul. 2012 05:49
Ć
Peter_viool.mp3
(128k)
Marjo Wagter,
2 jul. 2012 05:50
Comments